MANUELE THERAPIE

Wat is een manueel therapeut?

Een manueel therapeut is een fysiotherapeut die na zijn opleiding fysiotherapie een opleiding manuele therapie gevolgd heeft. Daarnaast is de therapeut vermeldt in het Centraal Kwaliteitsregister (CKR). Manuele therapie is een onderzoek- en behandelmethode van gewrichten van de rug, de nek, de armen en de benen.

Wat doet een manueel therapeut?

In het eerste gesprek zal de manueel therapeut o.a. vragen naar het ontstaan van de klachten, wanneer de klachten optreden, hoelang de klachten bestaan en wat de klachten doet verergeren of verminderen.

Daarna volgt een lichamelijk onderzoek waarbij de houding en het bewegen worden beoordeeld en de gewrichten met specifieke bewegingen worden onderzocht.

Indien er een behandeling volgt zal deze tot doel hebben de functie van de gewrichten te herstellen waardoor de houding en beweging in huishouding, werk, recreatie en sport verbeterd.

Tijdens de behandeling maakt de therapeut gebruik van de specifieke bewegingen in de gewrichten, om zodoende opgeheven beweeglijkheid te herstellen. Teveel aan beweging in een gewricht kan de manueel therapeut stabiliseren door middel van training.

Soms vult de manueel therapeut de behandeling aan met manipulaties, in de volksmond ‘kraken’. Hierbij worden de gewrichten wat sneller bewogen en kan er een knappend geluid gehoord worden. De meeste patiënten ervaren dit als een kortstondig vreemd gevoel, maar vinden het over het algemeen niet pijnlijk.

Wanneer manueel therapie?

In het algemeen is manueel therapie geschikt voor klachten die behalve met pijn, ook gepaard gaan met slecht kunnen bewegen van een of meerder gewrichten. De effecten van manuele therapie zijn vaak direct merkbaar; de functie van de gewrichten en de houding verbetert en het bewegen verloopt makkelijker. Enkele voorbeelden:

• hoofd- en nekpijn met het slecht kunnen bewegen van de wervelkolom
  • nek- en schouderklachten die uitstralen tot in de armen
  • rugklachten hoog in de rug met rib- en borstpijn
  • lage rugklachten, eventueel met uitstralende pijn naar de benen
  • bepaalde vormen van duizeligheid, die kunnen ontstaan door het bewegen van de nek
  • kaakklachten, eventueel in combinatie met nekklachten

Of manuele therapie ook uw klachten kan verhelpen, zal blijken tijdens het onderzoek bij de eerste afspraak.