NEURAC METHODE

Functie en weaklinks

Wij staan er niet bij stil hoe complex bewegingen zijn en hoe dat motorisch aansturen. Het op de juiste manier coördineren zal altijd met een minimum aan inspanning zijn. Wanneer wij meer doen dat ons bewegingsapparaat aan kan(of minder belastbaar zijn door een trauma) zal het lichaam gaan kiezen voor compensatie strategieën, overbelasten dus. Met alle gevolgen van dien.

Dat kan uiteindelijk resulteren in klachten die vallen onder de musculoskeletale aandoening. De grote spiergroepen (Movers) worden overactief en nemen de taak over van de kleinere spiergroepen (stabilisers), hierdoor neemt de finetuning die het lichaam bezit door middel van automatische regelmechanismen af; stabiliteit of motor control genaamd. Uit onderzoek blijkt, dat mensen met chronische klachten, weak links bezitten. Bepaalde spierfuncties in de bewegingsketen zijn uitgevallen(verminderde neuromusculaire controle). Dat uit zich in verminderde steun en sturing(stabiliteit)

Chronische pijn

Chronische pijn leidt tot duidelijke veranderingen in zowel de spierfunctie als de neurale aansturing daarvan. De therapeut staat voor de uitdaging de patiënt met chronische musculoskeletale pijn te begeleiden. De neurac trainingsmethode wendt neuromusculaire stimulatie aan (train your brains) met als doel het herwinnen van de normale bewegingspatronen. Inactieve patiënten met (onbegrepen) aanhoudende pijnen van nek, rug, bekken en schouder vormen de grootste indicatie groep, maar ook de knie-patiënt die zijn knie niet gestrekt krijgt door krachtsvermindering wordt met behulp van de Neurac trainingsmethode behandeld.

Stabiliteit

Het is wetenschappelijk nog niet aangetoond waarom mensen met problemen na een trauma (psychisch of lijfelijk) hun ‘stabiliteit/steun’ kwijtraken. Misschien is dat ‘gewoon’ biologie. Het is wel aangetoond dat ze hun ‘stabiliteit’ kwijtraken. Stabiliteit is samen met sturing een kwaliteit in het houding- en bewegingsapparaat. Een spierfunctie die vaak onopgemerkt blijft, maar een voorwaarde vormt voor adequaat bewegen. Door doelgericht te testen worden patiënten met onbegrepen klachten in staat gesteld hun stabiliserende en sturende vermogens weer op orde te brengen. Daarmee zijn er nieuwe wegen tot herstel. Tevens maakt de visie omtrent stabiliteit (en het ontbreken hiervan) het mogelijk deze patiënten te begrijpen en doelgericht te benaderen.

Methode

Neurac beoogt functionele training met een holistische visie, gebruikmakend van:

• eigen lichaamsgewicht; gesloten spierketens (myofasciaal)
  • instabiele koorden; ter recrutering (aanspreken) van de motorcontrol (sturing van de spieren) in die keten en dus verbeteren van de proprioceptieve (positie van het lichaam) vermogens
  • downgraden (lichter maken); ondersteunende banden opgehangen aan elastieken verminderen het lichaamsgewicht
  • zwakke schakel trainen zonder het aanjagen van compensatoire mechanismen
  • geleidelijke toename van de workload (belasting/belastbaarheid)

Vele jaren van research, ontwikkeling en ervaring hebben geleid naar het Redcord Education and Certification Program. Bij Neurac bestaat de visie dat proberen te trainen met handhaven van zwakke schakels overbelasting veroorzaakt, ook tijdens de revalidatietherapie. Juist het oefenen van de zwakke schakels zelf is therapeutisch.

Middel

Redcord is een uniek systeem dat Neurac mogelijk maakt. Er wordt gebruikt gemaakt van een gliding suspensionsystem waaraan zich de Redcord Trainers bevinden zodat voor elke patiënt een pijnvrije uitgangshouding mogelijk is. Essentieel bij het hertrainen van zwakke schakels is dat de oefeningen zo licht gemaakt wordt op de recrutering van ‘slapende neuromotoriek’: deze ondersteunende aanpassing door middel van slings met elastische koorden op het eigen lichaamsgewicht, noemen we ‘downgraden’. Hierdoor verminderen of verdwijnen klachten soms al tijdens de eerste behandeling.

Testen

Voordat een behandeling begint wordt er gebruik gemaakt van weak link testen in het Redcord Workstation. Tijdens lichaamsgewichtdragende posities worden links en rechts vergeleken, volhoudtijd gemeten, pijnprovocatie genoteerd en de uitvoering geobserveerd.

Therapie

Tijdens de therapie wordt een uitgangshouding gekozen, door middel van downgraden, waardoor de uitvoering correct, pijnvrij en zonder compensatie kan plaatsvinden. Zo wordt de zwakste schakel opgenomen in de bewegingsketen en maximaal getraind. Omdat er niet primair sprake is van krachttraining, maar verbeteren van aansturing, is in eenzelfde zitting het verzwaren van de oefening mogelijk. Pijnvrij wel te verstaan. Redcord geeft en initieert steun; de voorwaarde voor normaal bewegen en verder trainen.

Sport

De fysiotherapeut zal zich primair bezig houden met zorg en blessures, maar ook aan de prestatieve kant bewijst Redcord zijn waarde en mogelijkheden.